شقاق مقعد
نوشته شده توسط : دایجستیو

فیشر یا شقاق مقعدی

فیشر یاشکاف مقعدی پارگی کوچکی در بافت نازک و مرطوب (مخاط) است که روی مقعد را می پوشاند. شکاف مقعدی ممکن است در هنگام دفع مدفوع سفت یا بزرگ ایجاد شود. شکاف های مقعدی به طور معمول با حرکات روده ای باعث درد و خونریزی می شوند. همچنین ممکن است دچار اسپاسم حلقه عضله در انتهای مقعد (اسفنکتر مقعدی) شوید. پارگی (tearing)، خراشیدگی یا ترک (abrasion) و زخم در مخرج را شقاق مقعدی یا فیشرآنال گویند. این پارگی سبب اسپاسم (انقباض) اسفنگتر داخلی مخرج می شود و این یکی خود سبب درد و افزایش عمق پارگی بر اثر کاهش خونرسانی به مخرج شده و زخم شدید می شود. شکاف مقعدی در نوزادان جوان بسیار شایع است اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر شکاف های مقعدی با درمان های ساده مانند افزایش فیبر دریافتی یا وان حمام بهتر می شوند. برخی از افراد مبتلا به شکاف مقعدی ممکن است نیاز به دارو یا گاهی اوقات جراحی داشته باشند.

عوامل ایجاد شکاف مقعدی

  • اسهال مداوم
  • بیماری التهابی روده (IBD) ، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو.
  • بارداری و زایمان
  • گاهی اوقات ، یک عفونت مقاربتی (STI) ، مانند سفلیس یا تبخال ، که می تواند کانال مقعدی را آلوده و آسیب برساند.
  • سرطان مقعد
  • سرطان خون
  • بیماری های مقاربتی و اچ آی وی

علائم و نشانه های شکاف مقعدی 

  • درد در حین مدفوع و حتی ساعتها بعد از آن
  • یبوست
  • خون در سطح خارجی مدفوع
  • خون روی دستمال توالت یا دستمال مرطوب
  • ترک یا پارگی قابل مشاهده در مقعد یا کانال مقعدی
  • سوزش و خارش که ممکن است دردناک باشد
  • ناراحتی هنگام دفع ادرار ، تکرر ادرار یا عدم توانایی در ادرار کردن
  • ترشحات با بوی بد

کاهش درد و ناراحتی شقاق یا فیشر

مام های گرم تسکین دهنده هستند و ممکن است به آرام شدن محل عبور پشت (مقعد) کمک کنند که ممکن است درد را تسکین دهد.
یک کرم یا پماد حاوی ماده بی حس کننده مانند لیدوکائین ممکن است به تسکین درد کمک کند. این کار را فقط باید برای دوره های کوتاه مدت (حداکثر 5-7 روز) انجام دهید. اگر مدت طولانی تری از آن استفاده کنید ، ممکن است ماده بی حسی باعث تحریک یا حساسیت پوست اطراف مقعد شود. یکی از این کرم ها یا پمادها را می توانید با نسخه پزشک تهیه کنید. برخی از این محصولات را می توانید بدون تجویز پزشک در داروخانه ها نیز بخرید. کرم / پماد را باید قبل از رفتن به توالت استفاده کرد.
اگر تورم (التهاب) زیادی در اطراف شکاف وجود داشته باشد ، ممکن است کرم یا مرهمی حاوی داروهای استروئیدی باشد. استروئیدها التهاب را کاهش می دهند و ممکن است به کاهش تورم در اطراف شکاف کمک کنند. این ممکن است به کاهش خارش و درد کمک کند. نباید بیش از یک بار از آن استفاده کنید.
پس از رفتن به توالت مقعد را با دقت بشویید. به آرامی خشک کنید. از صابون در حالی که دردناک است استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود.

داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن ممکن است به کاهش درد کمک کنند (اما از کدئین خودداری کنید).

از یبوست خودداری کنید و مدفوع را نرم نگه دارید.
فیبر زیادی بخورید که در میوه ها ، سبزیجات ، غلات ، نان سبوس دار و غیره یافت می شود.
مقدار زیادی نوشیدنی بخورید. هدف بزرگسالان باید نوشیدن حداقل دو لیتر (10-12 فنجان) مایعات در روز باشد. مقدار زیادی از مایعات را به عنوان ادرار دفع خواهید کرد. با این حال ، مقداری در روده دفع می شود و مدفوع را نرم می کند. انواع نوشیدنی ها این کار را انجام می دهند. با این حال ، نوشیدنی های الکلی می تواند به کمبود مایعات در بدن منجر شود (کمبود آب بدن) و ممکن است خیلی خوب نباشد.
مکمل های فیبر و ملین ها. اگر رژیم پر فیبر کمکی نمی کند ، می توانید از مکمل های فیبر (مواد حجیم) مانند اسپاگولا ، متیل سلولز ، سبوس یا روده استفاده کنید. متیل سلولز همچنین به نرم شدن مدفوع کمک می کند ، که دفع آن را راحت تر می کند. اینها را می توانید از داروخانه ها بخرید یا با نسخه پزشک تهیه کنید. بعضی اوقات ممکن است ملین مانند لاکتولوز یا ملین ماکروگل پیشنهاد شود.
سرویس بهداشتی احساس نیاز به دفع مدفوع را نادیده نگیرید. برخی از افراد این احساس را سرکوب می کنند و رفتن به توالت را بعداً موکول می کنند. این ممکن است منجر به تشکیل مدفوع بزرگتر و سخت تری شود که دیرتر دفع آن دشوارتر است.
از مسکن هایی که حاوی کدئین هستند ، مانند کوکودامول ، خودداری کنید زیرا علت اصلی یبوست است. پاراستامول برای تسکین ناراحتی ناشی از شکاف ترجیح داده می شود.

عمل جراحی فیشر یا شقاق مقعدی

 اگر چه پارگی شقاق مقعد معمولا کوچک و کمتر از یک سانتی متر است، می تواند بسیار دردناک باشد. علت درد شدید در این ناحیه به دلیل حساسیت زیاد مقعد است. درد در هنگام دفع مدفوع و در حدود یک ساعت پس از دفع مدفوع شدت پیدا می کند. دراغلب مواقع، شقاق مقعد کمی خونریزی دارد و بیمار پس از دفع مدفوع می توانید خونریزی مقعد را مشاهده کنید. رنگ این خون معمولا قرمز روشن است و مقدار کمی خون در دستمال توالت قابل مشاهده است. یبوست احتمال ابتلا به شقاق مقعد را افزایش می دهد.

اگر شقاق یا فیشر بهبود نیابد یا دوباره برگردد ،راه حل تنها یک گزینه است. برای عمل معمولا با ایجاد یک برش کوچک در عضله اطراف مقعد (اسفنکتروتومی داخلی) است. این به طور دائمی از فشار اطراف مقعد می کاهد و باعث بهبودی شکاف می شود. این یک عمل جراحی جزئی است که معمولاً به صورت جراحی روزانه انجام می شود (شما معمولاً مجبور نیستید یک شب در بیمارستان بمانید). میزان موفقیت با جراحی بسیار زیاد است. حداقل از هر 10 مورد 9 مورد درمان می شود. اکثر شکاف های کوتاه مدت مقعدی با درمان در منزل در مدت 4 تا 6 هفته بهبود می یابند. درد در حین حرکات روده ای معمولاً طی دو روز پس از شروع درمان در منزل برطرف می شود. برای تسکین علائم خود و کمک به بهبود شقاق سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید. توجه به این نکته ضروری است که بهبود کامل با هر دو روش درمانی پزشکی و جراحی تقریباً 6-10 هفته طول می کشد. با این حال ، درد حاد پس از جراحی اغلب پس از چند روز از بین می رود. در طی چند روز کوتاه پس از جراحی ، اکثر بیماران می توانند به کار خود برگردند و فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند.

 در دايجستيو فقط و فقط بر روی بیماری های مقعدی تمرکز داشته و تمامی متخصصین در این رابطه دور هم گرد آمده اند. این در صورتی است که برخی از کلینیک ها گهگاهی بیماری های مقعد هم جراحی میکند. یک جراحی عمومی ممکنه در سال 10 جراحی هموروئید یا فیستول و… انجام دهد اما کلینیک لیزر شفا به طور متوسط در ماه حدود 50 تا 70 مورد از این موارد بیماران را درمان می نمایند. دکتر علی ستایش فارغ التحصیل رشته جراحی در سال 79 از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که به مدت 5 سال در رشته لاپاراسکوپی جراحی عمومی فعالیت داشته و همچنین ایشان در سال 84 شروع به تحصیل فلوشیپ رشته جراحی عروق در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نموده و پس از دو سال در سال 86 موفق به اخذ مدرک فلوشیپ جراحی عروق شدند. دکتر علی ستایش بعد از پایان تحصیلات فلوشیپ جراحی عروق به عنوان پزشک مشاور در زمینه جراحی عروق در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران فعالیت خود را شروع نموده و همزمان در بیمارستان های بهمن و آراد در دو رشته جراحی عمومی و جراحی عروق فعالیت دارند.

 

منبع: http://digestive-system.ir/ 

 





:: برچسب‌ها: عوامل ایجاد شکاف مقعدی , علائم و نشانه های شکاف مقعدی , کاهش درد و ناراحتی شقاق یا فیشر , دايجستيو ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: